HJÄLP

Om några år är jag utbildad mellanstadielärare. Jag kommer att träffa många barn varje dag i många, många år och lära dem så mycket jag bara kan. Att vara lärare innebär inte främst att trycka in fakta i barns huvuden för att de ska klara kunskapskraven. Det innebär till stor del att också lära dem förnuft och känsla. Medkänsla.

Idag är det fruktansvärt många barn som är på flykt i vår gemensamma värld. Barn som inte har något. De får inte mat och värme som de behöver. De har ingen säng att sova i och får inte höra någon godnattsaga om kvällarna. De får inte gå i skolan och lära sig saker. De får inte hoppa hage och rita med kritor på gatan.

Många av dem överlever inte. De dör under den långa och farliga resan mot andra sidan världen där deras föräldrar hoppas på skydd från de som har det bättre. Hur bemöter vi dessa människor? Kan vi med gott samvete säga att vi gör vårt bästa för dem?

När jag går till mitt jobb som lärare om några år har jag som mål att lära våra barn vad medkänsla är. Jag vill få dem att förstå att vi alla hör ihop och att vi måste hjälpas åt. Vad spelar våra kunskaper i matte, språk, historia och religion för roll om vi bara använder det i klassrummet?

"Kärleken vållar inte din nästa något ont" står det i Romarbrevet 13:10.

Låt oss stå upp för varandra. Låt oss älska varandra.

 

Om du fick chans att rädda nån
som annars skulle dö
Till vilket pris värderar du
en annan människas bön

Min kära vän
Folk lider än
Kan någon svara på
Om femton spänn kan rädda liv
vad väntar vi då på

[Jonathan Sandblom]

 

Läkare utan gränser arbetar för att rädda liv i krigsdrabbade och nödställda länder.

Swisha 15:- (eller mer) till 900 60 32 eller SMS:a LIV till 72979 för att skänka 100 kronor Besök Läkare utan gränsers hemsida

Röda Korset hjälper människor på flykt.

Swisha 15:- (eller mer) till 123 555 7764 eller SMS:a MED till 72 900 för att skänka 50 kronor. Besök Röda Korsets hemsida

 

 

Viktigt | |
Upp